Od piatku 11. apríla môžete na platforme Voyo vidieť prvú časť dokumentárnej série sledujúcej príbehy postáv, ktorých životy sú úzko späté s medveďmi.
Tieto zvieratá žili vysoko v horách, ale v súčasnosti sa približujú k ľudským obydliam. Ako tento kontakt vyzerá v každodennom živote a čo si o tom myslia ľudia, ktorých sa týka, to je hlavnou náplňou série s názvom Lebo medveď… O jej príprave a realizácii sme sa rozprávali s kreatívnou producentkou, českou dokumentaristkou Erikou Hníkovou.
Ako ste sa dostali k téme slovenských medveďov? Je to už téma aj v Českej republike?
Áno, už je to téma aj v Českej republike. Sériu sme začali natáčať na jar 2023. Režisér Miro Remo s tým prišiel asi polroka predtým a hovoril, že medvede začínajú byť veľkou témou a časom sa bude o nich hovoriť ešte viac. Dala som na jeho inštinkt, ale v tej dobe sa v Čechách o medveďoch vôbec nehovorilo. Začalo to pred viac ako rokom, keď medveď napadol chlapca na farme.
Táto téma rozdeľuje slovenskú spoločnosť. Čo nové ste sa dozvedeli k tejto situácii pri príprave dokumentu?
Sériu sme sa snažili robiť tak, aby sme sa nepriklonili k žiadnemu názoru, ani názoru politickej strany. Chceme ukázať, ako rôzne to môže ľudí ovplyvniť. Ja sama s tým nemám osobné skúsenosti, nebola som na natáčaní. Čerpala som z materiálu, ktorý som videla natočený a potom pri jeho strihu. Môžem povedať, že som dosť dlho nevedela, čo si mám o tom myslieť. Menilo sa to aj podľa toho, čo sa práve riešilo v jednotlivých dieloch série. Ale určite si nemyslím, že by mal byť plošný odstrel medveďov.

Môžete uviesť nejaký príklad z dokumentu?
Keď vidíte staršiu pani, ako jej lezie medveď do záhrady, tak si hovoríte, že by sa s tým malo niečo robiť. Otázka je, či rovno strieľať, či sa nedá vymyslieť niečo iné. Potom napríklad vidíte pána Huliaka (počas natáčania dokumentu bol ešte starostom Očovej, pozn. red.), ktorý tvrdí, že medvede sú biologická zbraň EÚ, čo je samozrejme nezmysel. Medzi tým potom lavírujete a divák by to mal asi tiež tak vnímať. Nesnažíme sa hovoriť, čo je dobre a čo je zle. Snažíme sa ukazovať status quo tejto situácie a toho, ako to ovplyvňuje hlavne ľudí, ktorí sú s medveďmi v nedobrovoľnom každodennom kontakte.
Prekvapilo vás, ako sa hrdinovia série otvorili, nechali preniknúť do svojho súkromia? Mali ste to v scenári?
Poznám tvorbu Mira Rema a myslím si, že jeho veľmi osobitý dokumentaristický prístup je aj o tom, že sa vie dostať blízko k ľuďom, oni mu veria a otvoria sa. Mali sme na začiatku vytipované aj postavy, ktoré nakoniec v sérii nie sú. Ono sa to, keď začnete natáčať, mení. Som rada, že sa Mirovi podarilo dostať sa k ľuďom tak blízko. Neviem odpovedať, či som to čakala, priala som si, aby sa to stalo. A stalo sa, tak som spokojná.
Vo vašej dokumentárnej tvorbe prevažujú témy dneška, to, čo ľudí zaujíma. Ako medvediu tému vnímajú v Čechách? Inak ako na Slovensku?
Vychádzam z toho, že tieto národy kedysi tvorili Československo. Ako sa Slováci zaujímajú o Českú republiku, tak sa my zaujímame o Slovensko. Myslím si, že táto séria by mohla pritiahnuť ľudí, ktorí doteraz na platforme Oneplay (česká verzia platformy Voyo) doteraz neboli, napríklad ak majú ekologické zmýšľanie alebo ich zaujíma príroda.
Pre mňa je tam veľmi silná hrdinka pani Fabriciusová, čo je 50-ročná žena, a tie sa veľmi v slovenských ani českých dokumentoch nevyskytujú. Dúfam, že séria bude zaujímať aj ženy, práve kvôli tejto silnej ženskej postave. Potom si myslím, že je tam veľmi zaujímavá tá politická línia, populistické strany sú aj u nás. Keď si pozriete všetkých šesť dielov, tak uvidíte, ako s témou medveďov pracuje populistická strana. Myslím si, že séria by mohla zaujímať aj ľudí v Českej republike, ktorí sa zaujímajú o politiku a verejné dianie.
Aká bola vaša úloha v tomto projekte? Čo bolo vašou prácou?
Moja práca spočíva v tom, že mám za úlohu vymyslieť pre vysielacie platformy v Čechách a na Slovensku obsah, dokumentárnu sériu, ktorá ľudí zaujme a budú je sledovať. Nechcem ťažiť z nejakých na prvý pohľad komerčných tém, snažím sa premýšľať možno trochu chytrejšie. Buď vymýšľam témy ja, alebo za mnou s nimi prichádzajú režiséri.
Ako to bolo v prípade tejto dokumentárnej série?
Keď prišiel Miro Remo, tak prvé, čo sme urobili bolo, že sme si sadli a dlho sa o tom rozprávali. Snažili sme sa vymyslieť koncept série tak, aby fungoval na Slovensku, ale aj v Českej republike. Mojou prácou potom je, aby som projekt presadila v našej inštitúcii, ktorá na to dá peniaze. Takže musím presvedčiť vedenie, aby si povedali, že do toho idú, lebo je to super nápad. Projektov je veľa, a oni vyberajú, na čo pôjdu financie. Lebo medveď… je moja druhá séria. V súčasnosti pripravujeme štyri ďalšie dokumentárne série. Je to segment, s ktorým sa do budúcnosti popri hraných seriáloch počíta.
Autor titulnej fotografie: Radovan Haluza.
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas