Barion Pixel
Objednávky zrealizované po 19.12.2024 budú odoslané až 7.1.2025.
0
Košík 0.00 
Cart is empty

Motoristická verejnosť vníma parkovanie v Tatrách ako problém, ktorý treba riešiť

Realita či utópia? Parkovací dom v Tatranskej Lomnici a Štrbe

autor článku:

Parkovaniu vo Vysokých Tatrách treba pomôcť. Zhodujú sa na tom odborníci i verejnosť. Iba ceny parkovného tomu nepomôžu.

Od minulého roku platia nové cenníky parkovného či státia v jednotlivých strediskách Vysokých Tatier. Je za tým rozhodnutie jednak Správy Tatranského národného parku (TANAP), ale aj Mesta Vysoké Tatry.

Spravidla jeden deň parkovania stojí návštevníka 15 eur a pribudlo aj spoplatnenie státia v lokalitách Tatranská Javorina a vo Zverovke, ale aj v Bielej vode, Tatranskej Lesnej a Tatranskej Polianke či Tri studničky. Časť z týchto lokalít do septembra spoplatnená nebola.

Zadarmo sa dá parkovať v areáli bývalého Eurocampu

Pochopiteľne, motoristom sa to nepáči, vnímajú to ako ďalšie zdražovanie návštevy turisticky atraktívnych lokalít a rekreačného športu. Na druhej strane, rastú ceny za údržbu parkovísk, v zime za odpratávanie snehu. „A dochádza aj k poškodzovaniu prírody,“ dôvodila pre Korzár Nina Obžutová z komunikačného oddelenia Správy TANAP-u.

Nekontrolované státie označila za jeden z vážnych problémov na území národného parku, preto jeho správa umožnila parkovania na legálnych odstavných plochách.

 Bezplatnou alternatívou je záchytné parkovisko v areáli bývalého Eurocampu na začiatku Tatranskej Lomnice. Využívajú ho najmä turisti smerujúci na Bielu vodu a do Kežmarských žľabov. Kapacita 450 postačuje záujmu, v sezóne je odtiaľ vedená kyvadlová doprava do Tatranskej Lomnice, Tatranských Matliarov a na Bielu vodu. 

Ceny parkovného nemôžu rásť donekonečna

Tatranská samospráva sa netají tým, ako pre spomínaný Korzár potvrdil aj primátor meste Vysoké Tatry Jozef Štefaňák, že okrem zvyšujúcich sa nákladov na údržbu parkovísk je jedným z dôvodov zvyšovania cien parkovného aj snaha znížiť počet osobných áut v národnom parku a orientovať návštevníkov smerom k verejnej doprave.

Pomôcť tomu majú aj milióny eur naplánované na výstavbu podzemného parkoviska v Tatranskej Lomnici a parkovacieho domu v Štrbe.

Pilotný dopravný uzol s parkoviskom v Tatranskej Lomnici

Ako sme už informovali, autobusová stanica v Tatranskej Lomnici sa má perspektívne prestavať na dôležitý dopravný uzol, jej súčasťou bude aj podzemné parkovisko.

Podľa dokumentu, ktorý schválili poslanci mesta Vysoké Tatry na sklonku minulého roku, v podzemí má byť do dvesto stojísk pre osobné autá, do dvadsať miest pre motocykle, päť stojísk pre minibusy, 20 cykloboxov pre e-bike nabíjaciu infraštruktúru a päť až šesť stojísk pre nabíjanie áut.

Podľa zámeru mesta Vysoké Tatry by sa malo po dokončení podzemného parkoviska to horné zrušiť. A ako dodal pre Korzár primátor J. Štefaňák, pribudnúť by tam mali toalety, nabíjačky či služba úschovne batožiny. V lete by to mohol byť komunitný priestor na organizovanie bežných, ale aj vianočných či farmárskych trhov.

Investičný zámer je schválený. Projekt má stáť približne štyri milióny eur, finančne ho podporí Prešovský samosprávny kraja, eurofondy a štát. Mesto má rok na to, aby pripravilo projekt, v budúcom roku by sa malo stavať.  Kedy ho dokončia, je zatiaľ otázne.

Podstatnú časť budúcej kapacity podzemného parkoviska by malo v bežných dňoch zabrať parkovanie pre dopravnú obsluhu a prevádzky v okolí.

Štrba ako jedno z miest parkovacieho domu

Presun parkovania do podhoria sleduje zámer výstavby parkovacieho domu v blízkosti železničnej stanice v Štrbe. Taktiež má ísť o investíciu kraja, ku ktorej sa pripoja Železnice Slovenskej republiky a obec Štrba.

Tento zámer má už starší dátum a ide o typ projektu, ktorý má primárne slúžiť návštevníkom Tatier.

Médiami už prebehli vizualizácie projektu, avšak nešlo o objekt, ktorý by mal v Štrbe stáť. Nie je ešte pripravený.

No známe sú informácie, že má ísť o tzv. multimodálny dopravný terminál prepojený priamo so železničnou stanicou. Ako povedal pre Korzár podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Štefan Bieľak, návštevníci tam zaparkujú a vyvezú sa do Tatier verejnou dopravou.

Parkovací dom by mal mať kapacitu asi 500 parkovacích miest s perspektívou ich navýšenia a dobudovania, ak sa osvedčí. S tým súvisí aj zmena organizovania dopravy, ktorú by v prípade prevádzky domu mala autobusová doprava s krátkymi intervalmi odchodov.

Verejné parkovisko so servisom v Tatranskej Kotline

Aj o Tatranskej Kotline sa hovorí ako o mieste budovania nového verejného parkoviska. Predstavili ho už pred rokmi, vtedy sa uvažovalo s kapacitou okolo 200 parkovacích miest, plus objektom pre základný hygienický servis pre návštevníkov.

Parkovisko by malo obslúžiť hlavne turistov, ktorí smerujú do Belianskych Tatier. Zatiaľ je, ako informoval Korzár, vo fáze spracovávania štúdie. 

Autor titulnej fotografie: zdroj Visit Tatry

Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.

Ďakujeme za zdieľanie článku
Facebook
X
LinkedIn
Páči sa vám článok?

4.4 / 5. 59

Ďalšie zaujímavé články pre vás

Mohlo by sa vám páčiť z nášho e-shopu

Shopping Basket